Keresőszó megadása

Bemutatkozunk

Iskolánk bemutatása

Szombathelyi Derkovits Gyula Általános Iskola

A Szombathelyi Derkovits Gyula Általános Iskola Szombathely Derkovits városrészen helyezkedik el. A lakótelep tanintézménye a vasi megyeszékely első lakótelepi iskolájaként 1968. szeptember 2-án nyitotta meg kapuját a tanuló ifjúság számára.

Az intézmény az első tanév indulásakor még a Derkovits Lakótelepi Általános Iskola nevet viselte. Mivel az épülő lakótelepet Derkovits Gyula szombathelyi születésű festő – és grafikus művészről nevezték el, ezért az egyedi névválasztás a legkézenfekvőbb megoldást kínálta. Derkovits Gyula születésének 75. évfordulóján, 1969. április 13-án Derkovits Gyula Általános Iskola lett a hivatalos nevünk.

derko1968k

Az 1971 szeptemberétől tagozatos osztályok indultak testnevelés tantárgyból német és francia nyelvből. Az akkori megyei és városi politikai vezetés támogatását élvezte a testnevelés tagozat bevezetése, nem úgy a nyelvi tagozatoké. A nyugati nyelvek tanításának kezdeményezése bátor tett volt ekkor.

header_image

Negyvenegyedik születésnapi ajándékként – 2009-ben egy pályázatnak köszönhetően – kívül teljes mértékben, belül pedig egyes részeiben megújuló épületet kaptunk.

Ez idő alatt mindenki csak úgy emlegette, hogy a „kék csempés” iskola, az idegennek is könnyű tájékozódási pont volt a városrészen. A felújítás eredményeként ezt a jelzőt azonban elveszítettük, de XXI. századi köntösbe öltöztetett iskolát nyertünk helyette.

A folyamatos szakmai és infrastrukturális megújulás mellett fontosnak tartjuk a hagyományos erkölcsi és pedagógiai értékek közvetítését és a hagyományápolást.

Minden szülő azt akarja, hogy gyermeke boldoguljon az életben!
Mit tehet Ön ezért?
Mutassa ki szeretetét, sokat beszélgessenek, rendszeresen meséljen, és olyan iskolát válasszon számára, mely alkotó, sikeres életre készíti fel.
Ebben a választásban szeretnénk segíteni Önt.
Mi azt vállaljuk, hogy szeretetteljes légkörben felkészítjük gyermekét arra, hogy küzdeni tudjon egészségéért, boldogságáért, a sikerért!

A magyar oktatás hagyományos értékeire építünk. A kisiskolások legfontosabb tudománya az írás és olvasás, ezek biztos elsajátítása nélkül a felsőbb osztályokban, és egyáltalán, a hétköznapokban is nehezen boldogulnak majd.

Tanítványainkat szótagoló módszerrel tanítjuk meg írni – olvasni, nem siettetjük a betűk megismerésének folyamatát. Egyikük néhány lépés után szaladni kezd, a másik tartja a kezdeti tempót, van, aki lassít közben. Előbb – utóbb mindenki célba ér! A számok világának biztos ismeretére is nagy szükség van a felső tagozaton való sikeres helytállásnak.

Ezért mindkét tantárgy tanítására és tanulására több időt biztosítunk gyermekeinknek, mert ezzel tudjuk őket segíteni abban, hogy biztos alapokra épüljön a megszerzett tudásuk.

Emelt szintű testnevelés 1-8. évfolyamokon működik. Alsó tagozaton is testnevelők irányítják az életkori sajátosságoknak megfelelő, sokoldalú testi fejlesztést, mely alapja az országos versenyeken elért sikereknek. Minden harmadikos és ötödikes megtanulhat úszni.

A nívó csoportba alkalmassági mérésen való megfelelés után lehet bekerülni. A több mint 50 éves fennállás alatt a legtöbb sikert testnevelés tagozatos diákjaink révén értük el. Ennek kézzel fogható bizonyítékai a vitrinekben elhelyezett serlegek, oklevelek, rangos országos elismerések. A legsikeresebb „versenyszámunk” a Játékos sportverseny és az atlétika.

A mindennapos testnevelés lehetőséget biztosít tanulóinknak a rendszeres testmozgásra. A versenyeztetés mellett nagy hangsúlyt fektetünk olyan mozgásformák megismertetésére, melyek szabadidősportként alkalmasak hosszú távon is a testi-lelki egészség megőrzésére. A mozgáskoordináció sokoldalú fejlesztése érdekében bevezettük heti egy órában a táncoktatást, táncpedagógusok irányításával néptáncot, társastáncot és illemtant tanulnak diákjaink.

Iskola időn kívül szivacskézilabda és labdarúgó edzésekre járhatnak tanítványaink. Ezeket a foglalkozásokat helyben szervezzük meg a Szombathelyi Kézilabda Klub és Akadémia és a Grundball PFC közreműködésével.

„Annyi ember vagy, ahány nyelven beszélsz.” tartja a magyar közmondás, melynek igazságtartalma egyre inkább kulcsfontosságú szerepet játszik mindennapjainkban. Az életkori sajátosságok figyelembevételével már az első évfolyamtól biztosítjuk a német vagy angol nyelv tanulását. Ebben az időszakban nyelvtanításunk célja, hogy a gyerekek megszeressék az idegen nyelveket. A dalok, mondókák, versikék és sok – sok játékon keresztül motiváltak legyenek a nyelvtanulás iránt.

Csoportbontásban 1-3. évfolyamon heti egy, 4-8. évfolyamon heti három órában tanulhatják ezt a két nyelvet a diákok. A csoportbontásnak köszönhetően hatékonyan tudjuk fejleszteni a különböző nyelvi készségeket.

Ötödik évfolyamon indul a tagozatos (emelt szintű) oktatás német nyelvből, heti öt órában. A tagozatos csoportba kerülésnek meghatározott feltételei és szabályai vannak.

Az idegen nyelv tanítása és tanulása során nagy hangsúlyt fektetünk a kommunikatív nyelvoktatásra.

Felső tagozaton az orosz nyelvvel való ismerkedésre is adunk lehetőséget.

A számítástechnika még gyerekcipőben járt, mi már akkor bázis iskolaként működtünk. Ennek a korszaknak köszönhetően a mai napig nagy hangsúlyt fektetünk az informatikaoktatásra. Két korszerűen felszerelt informatika és egy „tabletes” terem áll rendelkezésünkre, ami lehetővé teszi a tantárgy csoportbontásban történő tanítását.

A számítógép és az okos telefon mindennapi használatára is megtanítjuk diákjainkat nemcsak informatikaórán, hanem a többi tantárgy tanítása során is. Az interaktív táblák, interaktív panelek alkalmazása lehetővé teszi, hogy pedagógusaink izgalmas, élményekkel teli tanórákat varázsoljanak diákjaink számára.

A robotika alapjainak elsajátítása is fontos feladatunk, melyet játékos formában tanítunk a robot méhecskék (bee boot) segítségével.

A gazdasági élet folytonos változásai állandó kihívás elé állítanak bennünket. A kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia kulcsfontosságú képességgé lépett elő a XXI. század képzési rendszerében. Az oktatáspolitika is nagy hangsúlyt fektet a felnövekvő nemzedékek pénzügyi kultúrájának, vállalkozói attitűdjeinek fejlesztésére.

Fontos feladatunknak tartjuk, hogy tanítványaink olyan ismeretek birtokába kerüljenek, melyek segítségükre lesznek abban, hogy korunk társadalmi – gazdasági jelenségeit, változásait megértsék.

„Az alkalmazható tudásra, a gyakorlatorientált oktatásra, a gazdálkodási ismeretekre, a konstruktív életvezetés alapjainak és a menedzser szemléletnek a megismertetésére alapozva arra törekszünk, hogy tanítványainkban felkeltsük az igényt arra, hogy önmaguk sorsáért felelősséget vállaló, tevékeny, alkotó életet éljenek.” 

Ennek érdekében felépítettük „Kismenedzser” programunkat, mely a 2016/2017-es tanévben vált először teljes egésszé.

A pénzügyi kultúra ismereteit tanítandó a 2015/2016-os tanévtől a kerettanterv szabadon tervezhető órakeretének terhére 7. évfolyamon bevezettük a „Gazdálkodási és pénzügyi ismeretek” tantárgyat. A családok gazdálkodásán, majd az egész nemzetgazdaság működésén keresztül vezeti végig a piacgazdaság legfontosabb folyamatait.

Erre épül 8. évfolyamon a „Vállalkozzunk” tantárgy, melynek célja, hogy a diákok betekintést nyerjenek a vállalkozások működésébe.

Mindennapjainkat meghatározó folyamatos technikai és digitális fejlődés olyan kihívások elé állítja a mai általános iskolás generációt, amelyre megfelelő válaszokat csak megfelelő ismeretek és tudás birtokában tud adni. Amikor ők felnőttek lesznek addigra kidolgozott stratégiával kell rendelkezniük a globális felmelegedés, a természeti katasztrófák a környezetszennyezés generálta küzdelemben. Ezért nagyon fontos, hogy minél jobban megismerjék az őket körülvevő technikai és természeti környezetet a természettudományi tantárgyak segítségével. Ezt felismerve a fizika, földrajz, biológia, kémia, technika tantárgyak ismeretanyagának elsajátítására magasabb óraszámot biztosítunk. Ezenkívül kiemelten kezeljük ezen tantárgyak gyakorlatorientált tanítását.

Nálunk élesen elkülönül a délelőtti és a délutáni munkarend. A délelőtti tantárgyi órákat a délutáni napközi követi, ahol az életrend a tanulás és a regenerálódás köré szerveződik. A napközi otthonban nem csak a nevelésre, a tanulásra, hanem a tehetséggondozásra is nagy súlyt fektetünk. Az ebéd, a séta, a sokféle szabadidős, tehetségfejlesztő és játékos foglalkozás közben jut idő a másnapi lecke megírására, a tanulásra és a gyakorlásra is. A foglalkozások 16 óráig tartanak, de 16.30-ig, (és reggel 6.45-től) tanári felügyeletet biztosítunk. Alsó tagozaton valamennyi osztály önálló napközis csoportot alkot, felső tagozaton két összevont csoportunk működik.

A tehetség minden gyermekben ott rejtőzik. Úgy hisszük, hogy valamennyi tanítványunk tehetséges valamiben. A mi feladatunk, hogy ezt felfedezzük és kibontakoztassuk. A szakkörök erre kiváló lehetőséget biztosítanak.

Tehetséges tanulóink mellett kiemelt figyelmet fordítunk a tanulásban nehezebben haladókra, beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő és a sajátos nevelési igényű tanulóinkra. A tananyagban való haladáshoz a tantárgyi korrepetálások nyújtanak segítséget, a háttér készségek, képességek fejlesztése pedig fejlesztő- és gyógypedagógusok segítségével történik.